2017-05-04

MORATEX - geneza i rozwój instytutu

W Łodzi już w roku 1926 ruszyła tkalnia tkanin technicznych inż. Skibickiego.
Po wojnie za sprawą tego samego człowieka powstała jednostka o profilu badawczo produkcyjnym tekstylnych wyrobów technicznych. 1 grudnia 1953 r Minister Przemysłu Lekkiego wydał Zarządzenie nr 430 o utworzeniu Laboratorium Przemysłu Tkanin Technicznych (LPTT).

Lata 1954-1965 były okresem dynamicznego rozwoju Laboratorium. Jego działalność w  połowie lat sześćdziesiątych zaczęła widocznie wykraczać poza założony profil. Doceniając rozwój jednostki, Minister Przemysłu Lekkiego Zarządzeniem nr. 83/0/65 z dnia 9 grudnia 1965 roku przekształcił LPTT w Centralne Laboratorium Przemysłu Filcowego i Tkanin Technicznych (CLPFiTT). jego misją było prowadzenie prac badawczo-doświadczalnych nad stworzeniem podstaw, zarówno teoretycznych jak i praktycznych, dla szybkiego rozwoju przemysłu filcowego i tkanin technicznych.

Wskutek decyzji Rady Ministrów z końcem roku 1971 Laboratorium zyskało sporą bazę produkcyjną przekazaną przez Zakład Tkanin Technicznych "ZARZEW" oraz lepsze uwarunkowania prawne i stało się samodzielnym państwowym przedsiębiorstwem naukowo-badawczym pracującym na rzecz wszystkich zakładów podlegających Ministrowi Przemysłu Lekkiego. Ranga placówki rosła, utworzono Radę Naukowo-Techniczną pod przewodnictwem prof. Janusza Szoslanda, a Laboratorium w roku 1979 przekształcono w Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Technicznych Wyrobów Włókienniczych (COBRTWW).

Lata 80-te przyniosły jednak kryzys i zmusiły wszystkie jednostki gospodarki do zrewidowania swojej działalności. W takich okolicznościach Laboratorium zyskało kolejne składniki majątku produkcyjnego, w tym tkalnię "9" przy ul. Sienkiewicza 165. Punktem zwrotnym okazało się mianowanie dr. Witolda Łuczyńskiego na stanowisko dyrektora COBRTWW w roku 1985. Należy podkreślić jego wizjonerstwo – zdecydowane "nie" dla dotychczasowego asortymentu tekstylnych wyrobów technicznych, a nadanie priorytetu najbardziej trudnym i odpowiedzialnym pod każdym względem wyrobom związanym z sektorem bezpieczeństwa służb mundurowych – w tym zwłaszcza jednostek specjalnych policji, wojska, straży pożarnej i granicznej. Okazało się to przysłowiowym strzałem w dziesiątkę i dało potężny impuls do rozwoju, podczas gdy tradycyjne włókiennictwo w piorunującym tempie upadło zarówno w aglomeracji łódzkiej jak i w całym kraju.

W roku 1992 cała jednostka zyskała status Instytutu Badawczego i zmieniono nazwę na Instytut Technicznych Wyrobów Włókienniczych "MORATEX". W tym samym roku dostarczono do MON partię 820 szt. kamizelek kuloodpornych dla polskich żołnierzy biorących udział w misji pokojowej ONZ w dawnej Jugosławii. 3 lata później w Moratexie ruszyło Laboratorium Badań Balistycznych dając kluczowy potencjał - prowadzenie badań tkanin balistycznych i ochron osobistych kulo- i odłamkoodpornych. Inne znaczące instytuty oraz innowacyjne firmy jak np. DuPont czy Instytut Stali w Moskwie podjęły bliską współpracę z Moratexem, co Moratex potrafił wykorzystać nie tylko stabilizując niezależność finansową, ale nawet przynosząc znaczące zyski. To pozwoliło na dalszy rozwój i w roku 1998 Laboratorium Badań Balistycznych i Laboratorium Badań Metrologicznych uzyskały akredytacje Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji.
Z końcem tego samego roku nadzór nad ITWW „MORATEX” przejął Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, ponieważ ok. 90% projektów badawczo-rozwojowych placówki było realizowanych na rzecz Policji, Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu. Placówka decyzją nr 123 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 10 maja 1999 r. otrzymała nowy Statut.

W 2001 roku Zakład Certyfikacji Wyrobów otrzymał akredytację Polskiego Centrum Akredytacji Nr AC 097 w zakresie certyfikacji zgodności z wymaganiami polskich, europejskich i międzynarodowych norm. Rok później MORATEX otrzymał certyfikat Zakładu Systemów Jakości i Zarządzania MON potwierdzający spełnianie wymagań AQAP. W tym samym czasie przeniesiono wszystkie komórki organizacyjne do obiektu przy ul. Marii Skłodowskiej-Curie 3. Zlikwidowano Zakład Doświadczalny Włóknin i sprzedano inne budynki, a działalność produkcyjną - wytwarzanie kuloodpornych kamizelek, hełmów i tarcz - utrzymano jedynie we własnym Zakładzie Doświadczalnym Konfekcji Technicznej.
Kolejnym ważnym wydarzeniem w funkcjonowaniu jednostki było udzielenie przez Komisję Wspólnoty Europejskiej Instytutowi notyfikacji w zakresie Dyrektywy 89/689/EWG. Od tej pory Zakład Certyfikacji został upoważniony do dokonywania oceny zgodności WE w ramach udzielonej notyfikacji nr 1475 dotyczącej środków ochrony indywidualnej.


W roku 2006 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji Rozporządzeniem nr 654 z dnia 19 maja 2006 r. zmienił nazwę ITWW na Instytut Technologii Bezpieczeństwa „MORATEX”. Następnie, od roku 2007 poza statutowymi zadaniami, został poszerzony obszar działania placówki.
Rozporządzeniem z dnia 29 sierpnia 2007, Minister powołał dyrektora Instytutu do sprawowania w jego imieniu nadzoru nad czynnościami związanymi z wyrobem wprowadzanym do użytku w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. MORATEX rozpoczął prace wynikające ze stosownej ustawy z dnia 17 listopada 2006r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych dla służb bezpieczeństwa i obronności. Laboratoria i Zakład Certyfikacji Wyrobów również zostały przystosowane do funkcjonowania w tym systemie. Pozyskały one w 2008 roku akredytację OiB MSWiA na prowadzenie działalności związanej z oceną zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby bezpieczeństwa państwa, której kontynuacją jest akredytacja MON zdobyta w roku 2012.

 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..